Απόσπασμα από συνέντευξη του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου στην εκπομπή "Αρχονταρίκι", η οποία προβλήθηκε από την ΕΤ-1 στις 11/04/1999.
Απομαγνητοφώνηση αποσπάσματος:
Ερώτηση του Μητροπολίτη
Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνάτιου:
Η τεχνολογία πλέον έχει επεισέλθει και σε αυτό που λέγεται άνθρωπος, στην οντότητα του ανθρώπου και αναφέρομαι στη Γενετική και στις εξελίξεις της. Βάζω και αυτό το θέμα, γιατί το θεωρούμε σπουδαιότατο θέμα για την εποχή που έρχεται και θα ήθελα να μας πείτε, η Εκκλησία πως βλέπει αυτήν την κατάσταση που διαμορφώνεται;
Τελικά η τεχνολογία είναι ένα γεγονός που χαρίζει ζωή πολλές φορές, αλλά ταυτόχρονα υπάρχει και κίνδυνος να δεσμεύσει τη ζωή.Απάντηση του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου:
Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι υπάρχουνε δύο όψεις του ιδίου νομίσματος. Από τη μια όψη είναι οι ωφέλειες, οι οποίες προέρχονται από τις νέες τεχνολογίες, ιδίως εις την Βιολογία και στη Γενετική. Είναι τομείς της Ιατρικής Επιστήμης οι οποίοι κάνουν θαύματα αυτή τη στιγμή και χάρις σε αυτούς μπορούμε να προβλέπουμε oορισμένες αρρώστιες ή να προλαμβάνουμε ορισμένες αρρώστιες και επομένως αυτές οι πρόοδοι είναι ευεργετικές για τον άνθρωπο και η Εκκλησία δεν μπορεί αν πει όχι. Ευλογεί τις έρευνες εφόσον αυτές κινούνται μέσα σε ορισμένα παραδεκτά ηθικά πλαίσια και από το άλλο μέρος η Εκκλησία τονίζει την ανάγκη να μπουν ορισμένοι φραγμοί, ορισμένα πλαίσια, τα οποία θα περιορίζουν την απολυτότητα της ανεξαρτησίας των επιστημόνων, ώστε να μην φτάσουν σε ένα σημείο με το οποίο θα μπορούν να κάνουν κακό στο ανθρώπινο γένος. Ήδη, θεωρητικά τουλάχιστον, έχουν διατυπωθεί τέτοιοι φόβοι, από έγκυρους επιστήμονες, οι οποίοι φοβούνται ότι με τον τρόπο αυτόν, μιας ανεξέλεγκτης ποιοτικής και ποσοτικής προόδου στην Ιατρική Τεχνολογία, υπάρχει φόβος να επεισέλθει ο άνθρωπος σε άβατες περιοχές μέχρι τώρα της ανθρώπινης οντότητας και επομένως να διαπράξει αυτό το οποίο οι αρχαίοι Έλληνες το έλεγαν "ὕβριν". Δηλαδή, ασέβεια απέναντι του Δημιουργού. Η επέμβαση του ανθρώπου σε τέτοιες περιοχές είναι πάντοτε επικίνδυνη, με την έννοια ότι απελευθερώνονται ορισμένες δυνάμεις και προσδίδεται στον άνθρωπο μια ικανότητα και μια ευχέρεια, την οποία δεν είχε μέχρι τώρα, να ρυθμίζει την ισορροπία της φύσεως. Ο Θεός τα έχει ρυθμίσει Τέλεια και Σοφά αυτά. Τώρα ο Θεός μπαίνει στο περιθώριο κατά κάποιον τρόπο, ο άνθρωπος ύψωσε την δική του Βαβέλ, τον πύργο των ονείρων του, αλλά έδωσε στον άνθρωπο χειρισμούς για τους οποίους δεν είναι έτοιμος ή δεν είναι ικανός, ή δεν θα είναι ποτέ ικανός. Το αποτέλεσμα είναι, ο άνθρωπος να κάνει κακούς υπολογισμούς, να κάνει κακούς χειρισμούς και στο τέλος να γίνεται ρυθμιστής της ισορροπίας της φύσεως, πράγμα το οποίο δεν μπορεί να πετύχει και το αποτέλεσμα θα είναι, αυτή η ισορροπία που υπάρχει σήμερα να πληγεί, να καταλυθεί και στη θέση της να υπάρξει μια άνισος, ανισομερής, θα έλεγα, ανάπτυξη της ζωής και όλων των παραγώγων της, με αποτέλεσμα να έχουμε προβλήματα, όπως ήδη έχουν αρχίσει τέτοια προβλήματα να υπάρχουν και τρομάζουν με αυτήν την εφιαλτική απειλή, τρομάζουν όχι μόνο πλέον τους ειδικούς αλλά και άλλους ανθρώπους οι οποίοι μπορούν να σκέφτονται λογικά και να βλέπουν που πάει η όλη υπόθεση. Η Εκκλησία λοιπόν, για να έρθω στο ερώτημά σας, δεν μπορεί να ευλογήσει αυτού του είδους τις καταχρήσεις, για αυτό και εκ των πρώτων είναι, η οποία εκ των πρώτων, έθεσε και διατύπωσε την αξίωση να μπουν κάποιοι ηθικοί φραγμοί πλέον, φραγμοί οι οποίοι θα περιορίζουν την απόλυτη ελευθερία των επιστημόνων και των ερευνητών, να φτιάχνουν και να οδηγούν τα πράγματα σε ενδεχόμενες καταχρήσεις, από τις οποίες είναι βέβαιο ότι ζημιώνεται ολόκληρο το ανθρώπινο γένος.